torsdag 3 februari 2022

När rätt oansenliga ord övergår till att bli dekorativa stilmarkörer

Plötsligt flyger vissa ord omkring i tillvaron. De behöver inte vara konstiga eller speciella: ett av de senare orden med vingar är adverbet ”därav”. När det nu dykt upp i ökad omfattning ser man att det ofta verkar som om det egentligen är ’därför’ som avses.

Man är sällan ensam om såna här funderingar. På forumet Kolozzeum finns en kommentar (från 2007!) som jag återger i sin helhet:

Är jag den enda som stör mig på att INGEN behärskar ordet "därav" längre? I en annan tråd skrev någon: "Därav bildar du inte mjölksyra o.s.v." Ordet personen söker är DÄRFÖR. Därav betyder inte samma sak även om betydelsen är besläktad.

Det är kallt som fan ute, därav mössan.
Det är kallt som fan ute, därför har jag mössan [på].

(Jag är givetvis förberedd på att det är jag som har fel etc etc)

Så roligt det är att läsa sådant! Och det kommer mer. I Språktidningens frågespalt undrade en lärare (2021) varför hennes studenter på senare tid ”i allt högre utsträckning skriver därav i stället för därför?

Gabriella Sandström på Språkrådet svarar att bruket ökat det senaste decenniet. Hon lägger till att detta ”därav” också används i betydelsen ”därmed” och fortsätter: ”Min egen reflektion är att därav kan uppfattas som mer formellt och högre upp på stilskalan än det vardagliga därför, och därigenom förväntas ge större tyngd åt framställningen.”

Här är dags att återge en tanke jag drabbas av då och då: Påpekar man språkliga konstigheter som äldre får man oftast veta att man är passé. Men ord och företeelser man som åldring anser passé och lite gammalmodiga (så exempelvis det nutida intresset för vett och etikett) skvätts regelbundet ut av dagens yngre språkbrukare (som ju proffsen brukar kalla dem).