lördag 12 november 2022

Att bara glo på de krånglande termosarna löser inte problemet

En av de saker som inte kom med i gårdagens inlägg är en mening så sliten att en vanlig människa som hör den blir alldeles ifrån sig. Det värsta med sånt här, ja, jag vill nog kalla det politrukspråk, är att det letar sig in i och bedövar ALLLAS skallar.

Hur många gånger per dag säger någon (i värsta fall man själv) ”vi ska titta/kika på det här”.
 
Jag skrev en gång om en tv-chef som nästan inte sa nåt annat än att hon skulle ”titta på” vad-det-nu-var (inte tv!). Låter slappt av en chef. Menar inte folk egentligen sådant som: vi ska försöka åtgärda, alternativt sätta oss in i problemet, med flera personliga sätt att formulera sig på. Men för att använda chefs- och politrukspråket kan följande meddelas:

Härromdan tittade jag på en termos som filterhållaren inte passade i. Jag tittade så bra att arrangemanget funkar. Vidare har jag tittat på diverse fakturor samt en krage som släppt lite från resten av skjortan. 

Och så tittade jag på Skype (som jag annars bara lyssnar med) eftersom det kajkat p g a en utebliven uppdatering (tror jag). 

Ibland enbart tittar jag. Som tidigare i dag ut genom ett tågfönster i en kanske alldeles för varm höst.