fredag 11 november 2022

Själens OB ger order, sbråkmakaren lyder, så funkar denna blogg

Mina mest upptagna – eller lata – dagar, kan jag inte sitta här och babbla rätt ut i rymden. Men det känns som ett arbete, det måste göras, en ordens beskyddare har tagit plats i ens inre och befaller en att jobba, så enkelt är det.

Den enklaste av utvägar är att citera prominenta människors prat. Här nedan följer brottstycken av en intervju med en viktig politiker. Brasklapp: citaten är inte hundraprocentigt korrekta, men deras andemening (i den mån sådan finns) är tillräckligt bra återgiven.

Här är de:

Vi går från en mer reaktiv roll till en…

Jag vill ta min utgångspunkt och avstamp i där det fungerar så att vi sprider de goda exemplen

Det är viktigt att bolla med professionen

Sverige har svårt att använda good practice där det fungerar väl

Vi ser att det finns fungerande funktioner

Det är viktigt att lyssna in barnen

Den sista meningen antyder att barn är inblandade i politikerns arbetsområde. Annars skulle väl detta kunna handla om vilken verksamhet som helst? Några läsare förstår säkert ingenting av vad jag menar om jag säger att detta är ett språk som låter vederstyggligt.

Det beror bara på att undertecknad vants vid att ord har en innebörd.