måndag 12 juni 2023

Hur ser den pajp, pipeline eller pip ut som saker sägs ligga i?

Pipeline i Alaska, Derek Ramsey, Wikipedia
”Alla ska med, alla är lika värda, ingen ska lämnas kvar, ingen ska kränkas”. Listan över vänligheter gentemot dagens människa är lång. Kanske ett försök att visa på demokrati, men snacket står en upp i halsen. Pratet om allt detta vackra, menar jag, tillvaron visar på annat.

En del av all odemokratisk materia (jag skojar med ämnet för bloggen i förrgår, bara!) är det språk medier, politiker och andra vänder sig till allmänheten med. Det känns inte alls bussigt att stora grupper i befolkningen inte rimligen kan förstå program och tidningsartiklar som inte riktar sig fackfolk. Bildat folk jag känner har svårt med nya lingot.

I går tog jag med ett uttryck ur ett P1-program som handlade om politik: ”Var ligger det här arbetet
i pajpen?” undrade någon. Jag tror mig om att kunna översätta det till svenska: ”I vilket skede befinner sig arbetet nu?” Intresserade kan googla på ”pajpen” och få mängder av människors tankar, frågor och förklaringar kring det som också kallats pipeline (ibland med svensk bestämd form, pipelinen) eller pipen, som egentligen är något annat i vårt språk.