torsdag 1 juni 2023

Har fler problem med språket nu eller är det fler som hörs/syns?

Det är synd att, som det heter, undanhålla läsarna bra grejer, här kommer en. Angående gårdagens verb ”runda” skrev den storastora ordboken SAOB följande (citatet om glosan i fråga är ur en lång artikel från 1960) bland annat följande definition:

passera (något eller någon) genom en rörelse som går i en (mer eller mindre snäv) bukt, båge, krök eller vinkel o. dyl.; passera (något) och därefter fortsätta i en ny färdriktning (med ny kurs), förflytta sig (segla, köra, gå eller springa)

Var snäll och tänk på detta när du använder ett verb som ”runda”. Det är inget mindre än en totalpreciserad betydelse för den som är noga med vad den säger!

Men varför är så många inte intresserade av vad de själva säger? Vill de inte bli förstådda? Varför hör jag och mina nördlikar så mycket knasigt? Jo, det finns en förklaring till det: Hela världen babblade inte ständigt kring och i ens öron förr.

En av de nämnda nördlikarna satt nyligen i min soffa och sa: ”Varför säger så många ’använda’ och ’andledning’, jag hör det stup i kvarten!” Vi enades om att vi nu konsumerar större mängder av all slags information/underhållning. Det fanns inte en chans att höra så många säga ”andledning” tidigare. Eller ens det korrekta ”anledning”.

Förresten är just andledningen anledning till att jag själv tänker efter extra innan jag skriver eller säger ”andfådd”. För det heter inte anfådd.