tisdag 27 februari 2024

Ha! Det nya svarta har inget alls med den lilla svarta* att göra

Häromdagen stod som rubrik till radioprogrammet P1 kultur följande: 
Antiken for kids – så blev de gamla grekerna det nya svarta

Vid såna tillfällen tänker jag alltid det förfinade ”VAFFAN”? Länge har det varit tröttsamt med halvgamla och gamla som kallar barn/ugdomar för ”kids”. Det borde ha gått över. Egentligen borde ”det nya svarta” också ha gjort det. Osäker på om Sbråk tagit upp detta ”nya svarta” söker jag, men finner inget. Skulle jag alltså ha missat det?

Hur som helst hittar jag en blogg som heter ”Mina skrivna ord” av en person som kallar sig skrivrobert. Redan 2011 (!!!) skriver denne att det är makalöst 

hur nonsensuttryck och fraser kan sprida sig. En sådan är "det nya svarta". Ursprungligen kommer det från modevärlden som en kommentar till hur grått hade ersatt svart som modefärg, men nu används den i alla möjliga och omöjliga sammanhang och på ett sätt som gör den helt meningslös. Om man googlar på den frasen får man upp 1.160.000 resultat!

När skrivrobert googlade på "det nya svarta" fann han frasen i följande meningar:

Demokratin är det nya svarta/ När blev bitter det nya svarta?/ Mattsvart är det nya svarta/ Sjukhusmasken - det nya svarta/ Arbetslös är det nya svarta/ Kvinnor med kurvor är det nya svarta/ Transparens är det nya svarta/ 

Och 2001, flera år innan sbråkmakaren, denna argbigga, börjat argblogga, avslutade skrivrobert sitt inlägg så här: Ja, jag hittade till och med "det nya svarta är det nya svarta"!

Vart, som sagt, tar världen vägen? P1 kultur? Ska inte dom skärpa sig? Själv ser jag alltför mycket av nytt svart som påminner om det gamla svarta. Och då kanske jag inte menar intresse för antiken eller modefärger.


*Mer om "den lilla svarta i morgon"