tisdag 22 augusti 2017

Dom små, små detaljerna

Rubriken är titeln på en Povel Ramel-låt. Den är från 1948 men kan lika gärna vara från 1484 eller 962 f Kr. Inget är ju nytt under solen, särskilt inte detaljerna.

Vissa nutida små, små saker - skiljetecken och bruket av dem - tas inte alltid hänsyn till i bloggen, vilket mest beror på lättja, men även på ständigt ändrade regler för sådant som kommatering, exempelvis. Med en barn- och ungdom som präglades av såväl sats- som pauskommatering (mja, det fanns även ett och annat annat som satte spår i uppväxten) gör sbråkmakaren nu som de flesta och kommaterar lite som det faller sig utifrån det intuitiva perspektiv som ser olika ut hos alla. I en del fall är det skit samma med komma, ibland undviker man felaktigheter/missförstånd genom att använda kommatecken - eller låta bli.

Då går vi över till tankstreck som börjat användas som utfyllnad i rubriker. De tappar då sitt syfte och kan istället ge ett lite löjligt intryck.

”NN avled – 84 år gammal” är en typisk formulering i f a webb-blaskor. Ett tankstreck används för att "utmärka ett avbrott eller en paus framför något oväntat" (Svensk språklära, 1967). I exempelmeningen har det ingen uppgift, "NN avled 84 år gammal" är tillräckligt, om nu inte hela världen trott att NN dött för länge sen och då 51 år gammal!
Fast en sån händelse skulle väl tarva en helt annan rubrik

Och så har vi bindestrecket (divisen*) som är kortare. Beträffande de tu syndar jag på nåden rejält och i bloggen finns många bindestreck som ska vara tankstreck. Jag hoppas att ingen märker det.

Sen har vi hela konkarongen av kolon och citationstecken (som inte heter situationstecken hur gärna man än vill) och parenteser samt andra. T ex utropstecken som jag gillar mot min vilja. Gapiga nätkommentatorer är förtjusta i versaler och utropstecken. Jag försöker låta bli sådana utbrott, men det går sisådär. För mig finns lyckligtvis motkrafter. En nära släkting svarar som följer på mina versaler och en lång rad utropstecken: "Kan du sluta upp med att skrika när du skriver!?"


* "divis" kommer från latinska "divisus" som betyder "delad"