tisdag 1 augusti 2017

Grymt coolt - vad man nu menar

”Det var grymt”, sa en äldre s k radiopersonlighet. Det tog nån sekund för min lite stelnade hjärna att förstå att han menade vad han sa. Han menade "grymt" som i "brutalt" och i "fasansfullt" och "omänskligt". De två senare har ännu kvar (tror jag) sin gamla betydelse, de två första kan lika gärna betyda "coolt" som också betyder "lugnt" som kan betyda "coolt" eller "lugnt".
Grymt åldrigt nattlinne,
 hemsytt, men inte av mig.

Det är inte lätt att vara uttolkare av samtiden.

Om att ”krypa ner i folks sänglinnen”, skrev en ledarskribent på en dagstidning, och det blir skojigt eftersom det med den pluralen
betyder linnen som folk har på sig i sängen. Lakan heter nämligen sänglinne i plural, det är ett kollektivt substantiv - som bestick, personal m fl.

Politiker i radio: ”Då kommer man att hacka ner på det här!”
Kära okända politiker, man "rackar ner" eller "hackar" på. Men hur 17 ska du kunna hålla reda på det idag när grymt många saker tas tillvara på! D v s, det heter antingen "ta vara på" eller "tas till vara". Detta är gammal inpiskad lärdom lika värdefull som utgångna pengar.

Och visst, det inte är lätt. Det händer att jag själv skriver och säger det jag anser vara fel.

Döträlit. Och så är jag från Norrköping.