torsdag 31 augusti 2017

Ekenskisen* och klosterkisen

I går löd inläggets rubrik ”En annan och Savonarola”. Uttrycket ”en annan” ligger förmodligen på dödsbädden. Det är slang för ”jag” och har även använts för opersonliga ”man”. Alltså är ”en annan är lite trött i dag” sak samma som ”man är lite trött i dag” och man skulle då avse sig själv – d v s ”jag” –  eller en klart definierad grupp. ”En annan” kommer säkert från Stockholm och Södersnacket, det vågar jag min högra tumme på. Eller vänstra, den är lika viktig.

Här följer en historia man skrattade åt förr. Det var Söderkisen som på sin gravsten ville ha orden: ”Här vilar en annan”.

Savonarola är nåt annat än en Ekenskis. Han var en italiensk 1400-talsmunk som levde om med sin närmsta omgivning och samtid. På Wikipedia sägs han tidigt ha haft ”sin övertygelse klar: han avskydde renässansen, ansåg att kyrkan var ett horhus, och att girigheten styrde i den förefintliga religionen. Dessa känslor växte till ett okuvligt hat och en beslutsamhet att förändra världen. ”

Munken blev snart en veritabel domedagspredikant. Han råkade i bråk med makten och heligheten som såg till att hans eftermäle inte blev nåt vidare.

En annan ska inte dra likheterna med överhettade munkar för långt, det kan vara en smula självöverskattande. Ändå ligger det nära till hands att känna visst frändskap med domedagsprofeter som berättar hur illa det kommer att gå om inte pöbeln lyssnar på dem!

I sammanhanget är det svårt att låta bli att dra historien om Söderkisen som gick in på ett kafé och sa: "Kan ja få en balja lut å två klosterkisar?" OK, "en balja lut" var slang för "en kopp kaffe". Vad bakverket klosterkis är torde framgå av hela denna drapa!


* Eken är ett gammal namn på Stockholm. Det härstammar från knallarnas hemliga språk månsing. En hel del ord därifrån blev Stockholmsslang och spreds även till landsbygden. Slå upp "månsing" och kolla - där finns många ord vi använder än i dag!