fredag 25 augusti 2017

Hur länge ska vi sitta här med halvtomma glas?


Tacka vet jag generaliseringar. Utan dem blir inte mycket sagt. Men om man t ex säger: "Vilka jädrans anpasslingar folk är i dag", så skriker ens kamrater: "Så kan du inte säga!" Man måste tillägga "inte Nisse B, Lisa Y, Östen K, Karin P, Einar S" m fl.
I "gud vad allt blivit dyrt," betyder allt inte ALLT. Generaliseringar måste man ta till för att kunna säga något alls.

Annat är det med klyschor,  plattityder och floskler. De är rätt tjatiga.

"Sommarförkylningar går aldrig över." I november: "Det är inte kul med snö, men den lyser ju upp. Det finns de som ser ett glas som halvtomt, medan andra kallar det halvfullt."

En floskel gjorde mig uppmärksam på en talang jag har. Första gången (på nån av alla dessa optimistkonsultsföreläsningar) jag hörde: ”Kinesiska tecknet för kris betyder också möjlighet", tänkte jag "det där kommer vi att få höra många, många gånger".

Den profetian slog in och slog in.