torsdag 17 augusti 2017

Ett tredje dubbelbabbel

Tja, den rubriken är inget vidare täckande, men äsch! Jag har ju inte ens publicerat det andra dubbelbabblet. Man kan undra över varför en språklig petimäter i övrigt är så slarvig och liksom slamsig. Men en del frågor har inget svar.

Först ska jag börja med lite mea culpa och canossa. Nyligen skrev jag på bloggen att grå är en underskattad färg, men jag har inte hängt med i den färgliga utvecklingen: den är egentligen överskattad.

Jag såg i ett reklamblad meningen ”Hetaste trenden är grå” och så påpekade en kompis att i alla lägenheter som är till salu är inredningen grå, grå och grå, med inslag av svart och vitt. Titta efter får ni se, man tror inte sina ögon! Möjligen är lägenheterna stajlade av en och samma stajlist.
Eller visst, ja, vad dum jag är: i den här individuella tiden gör ju alla individer samma som varann!

Nu kommer vi till dubbelbabblet. ”Har du inte skrivit det här förr” sa en av mina kritiska 3-4 läsare häromdan. Jo, tänk för det har jag nog. Det glöms lätt bort att kolla sånt (slarvig, sa jag). Fast eftersom folk i min ålder ofta berättar samma saker om och om igen, vill jag inte märka ut mig.

Så ursäkta då för 17 och i förväg!