torsdag 7 december 2017

På kornet och brädet

”Hej för nu, som man brukar säga”, sa radioprogramledaren när hon tackade för sig (och nu, alltså). Det kanske ”man” brukar, men aldrig jag, det går att lova (så länge hjärnan håller sig i skapligt skick).

Undertecknad fortsätter med sitt uråldriga ”hej så länge” eller ”hej då för den här gången”, om avskedet behöver broderas ut lite.

Som med det mesta har ”hej för nu och ”tack för nu” varit med i bloggen tidigare. Det går inte att undvika upprepningar. Och ändå finns det så många ord! Ja, hur många finns det i det här språket, hur många uttryck, hur många kombinationer, hur många möjliga och rätt omöjliga översättningar av andra språk ihop med det vi redan har? Med fler frågor.

Jodå, jag vet var man hamnar. På ett schackbräde. Historien finns i en mängd varianter och har använts för att lura såna som likt denna skribent inte är så bra på räkning. I den historia som presenterades första gången för mig (och som jag givetvis inte trodde på) handlade det om nån som skulle få betalt i riskorn på följande sätt: ett korn skulle läggas på schackbrädets första ruta, två på andra och fyra på den tredje. Man dubblar den senast lagda summan och till slut, på ett litet skitans bräde, kommer riskornen att bli så många som ca 18 triljoner och väga 461 miljarder ton. Det hör ju en idiot att detta är lögn.

Nu har det ännu inte blivit tillfälle att kontrollräkna, men får jag bara tag i ett schackbräde och ett paket ris så ska ni få se på tusan (ja, högst tusen, tippar jag på).

Men om det skulle vara sant så blir det nog samma med "tack för nu" som med riskornen. Sånt är jag rädd för. Man säger "tack för nu" nu, tänker folket. Men det är på engelska man säger så. Det skiter väl folket i. Och som om det inte vore nog har ett par människor (den första var en kulturtant i ett radioprogram, kulturtanter borde veta bättre) sagt till en besökare: ”Tack som kom”.

"Tack för nu" och "tack som kom" har säkert använts flera tusen gånger redan. Med nätets exceptionellt exponentiella växt är det snart 18 triljoner ”tack som kom”. Och de kommer att kännas som 461 miljarder ton. Jag står där snart som schackbrädet: Vem f-n har kastat hit allt j-a ris?