torsdag 21 december 2017

Dejta böjligt – en veritabel konst

Böjlighet är en dygd, vem man än råkar vara

Det händer som bekant inte bara att folk skriver vad man anser vara fel, ibland både skriver och läser man själv fel också. Ja, det låter ju inte särskilt uppseendeväckande, men här har vi en som också iakttar sig själv och inte skyller allt på andra. Det närmar sig jul och det är lätt att bli lite dickensk. Inte för att jag förstår vad jag menar, men läsaren kan väl hitta på en fin tolkning?

I en av våra större morgontidningar stod rubriken: ”Bara dejtning förutsätter att du är bögig”.

Jahapp, där fick man grubbla en stund tills det uppenbarade sig vad som verkligen stod skrivet: ”Bra dejtning förutsätter att du är böjlig”.

Vid såna här tillfällen undrar jag över mig själv och världen. Hur är det ens möjligt att läsa så uppåt väggarna?

Å andra sidan är väl den rubrik som verkligen stod där också en smula märklig. Eller hur? Är det mig det är vajsing på? Är inte språket ofta svårtolkbart? Visst ja, skulle inte skylla på någon annan, var det.