torsdag 29 augusti 2019

Frågan är var man bäst förvarar sitt krut - ja, använder det!

Bland mina informanter finns såväl OR som OI. Den senare mejlade och berättade om en svensk finansminister som sa något motsägelsefullt. Jag kastade mig över P1 och letade fram inslaget i fråga. Med fermitet sa ministern: ”Om vi hamnar i en kris vill jag se till att vi har torrt krut i ladorna. Det är mitt ansvar”.

OI kommenterade kommentaren: Är det verkligen så bra idé att förvara krut i lador?

Ibland får man snabb och vettig hjälp när man slänger ut undringar över etern. Där ligger bloggen Faktoider, en fantastisk källa till kunskap – här skulle superlativerna kunna flöda utan slut. Den skrivs av ”Hexmaster”, alias för Peter Olausson. Googla”torrt krut i ladorna” och ”faktoider” och upp kommer sidan man aldrig vill lämna. Hexmaster säger detsamma som min sagesperson: ”Krut ska visserligen hållas torrt, men vad har det i ladorna att göra?”

Det här inlägget på Faktoider (från 2008!) berättar dessförinnan hur två ministrar – med kort tid emellan - använt uttrycket. Ministernsnack, alltså! Intressant.

OI, noga med språket, tillägger i sitt mejl: Hålla sitt krut torrt = vara på sin vakt 
Samla i ladorna = Ha reserv för sämre tider

Ja, det är så det är. Man kan även spara på krutet och den innebörden är många bekant med.

Men här sparas inget krut så nu måste en egenupplevd historia återges. En gammal kompis (detta hände på 1960-talet) var känd för att, liksom ovetandes, förstöra sina egna roliga historier. Det gjorde givetvis saken ännu bättre så vi lyssnade spänt när han började: ”Nu ska jag berätta om när farfar stoppade krut i pipan”. Han fortsatte: ”farfar skulle gå ut och jaga, och i ena fickan la han krutet och i andra tobaken”. Sen såg han väldigt konfunderad ut eftersom vi redan i början av historien skrattade utav bara den.