söndag 29 september 2019

Göra böcker? Få se, först hugger man ner ett par träd, sen…

Ja, här sitter man och funderar över obegripligheter. Är detta svenska? Eller engelska? Är det engelsk corporate bullshit eller svenskt företagsskitsnack? Nåt en influerare eller trendsättande kommunikatör hasplat ur sig och som spritts med blixtens hastighet? 

Mycket är bara oförståeligt eller knasformulerat så att det blir roligt. Här ett par av de senaste:

Det räcker inte att tre av fyra nya sjuksköterskor anställs (tidningsrubrik)
(Jag: Hm, få se nu…??...)   

Unga med rösträtt kan avgöra nyvalet (tidningsrubrik)

(Jag: De utan rösträtt har som vanligt inget att säga till om)

Vi är fortfarande i dialog (radio)
(Jag: Ska jag förstå det som att ni fortsätter prata med varann?)

Många vill göra böcker (kulturpersonlighet i radio)

(Jag: Göra böcker? Låt mig tänka. (Först hugger man ner ett par träd, sen…)