onsdag 6 november 2019

Bantningspillrens märkvärdiga effekter och inblick i objektens värld

Utländska bluffsidor på nätet är givetvis inget att skriva hem om. Eller skriva om i bloggen, för den delen. Men vissa pärlor vill man inte undanhålla läsarna. På en stor sajt om ett sånt där piller man går ner i vikt av, stod små citat från fejkade svenskar. "Marianne 48, Jan 37" och "Britta 55" m f l hade uttryckt sin glädje över de verkningsfulla tabletterna. Det blev dock lite si och så i översättningarna av dessa ”svenskars” lovord. Som det från ”André i Karlstad”: ”Jag har gått ner i vikt och jag är inte längre rädd om min hälsa!”

Mjaa, ska man göra succé med sina bantningspiller får man allt anstränga sig mer med språket.

Underligt kan det också bli utan översättningsmissar. Och märkligt var ordvalet hos en ordningsvakt som i ett radioprogram klagade över stress och underbemanning på jobbet. Vakten beskrev hur hon ”var på ett objekt” och sen ett annat. Det var objekt hit och objekt dit och man förstod till slut att ibland avsågs ”torg”, ibland ”sportarena” – ja, platser, helt enkelt, där vakterna skulle jobba.

Att kalla ställen för objekt lät konstigt, så jag googlade lite planlöst. Och på tre röda hittade jag en annons där montörer söktes. I den beskrevs vilka slags arbeten som skulle kunna komma ifråga och var företaget brukar få sina uppdrag: ”Bostadshus, hotell, offentliga miljöer och kontorsbyggnader är några exempel på olika typer av objekt vi har gedigen erfarenhet av.”

Här en bild av ett objekt man ibland kallar in ordningsvakter för. Själv kallar jag det "folksamling på torg".