fredag 1 november 2019

Mycket pekuniärt försvinner men fotbollsplanerna verkar bestå

Minns inledningen till en tidningstext från förra sommaren: ”Tänk dig 6 000 fotbollsplaner…”. Jag tänkte och tänkte men kom just ingen vart. I ärlighetens namn har jag nästan problem med att tänka mig en enda av de 6 000.

Man får givetvis vara tacksam när skribenter försöker åskådliggöra svårfattbara storheter, men just i detta fall var det lika knepigt som att förstå de 3 000 hektar skog som brunnit.

Hur som helst verkar fotbollsplanen vara vanlig som måttenhet, särskilt när det gäller skog som försvinner på ett eller annat sätt. Och frågan är vad som skulle användas i stället.

Kanske kan fotbollsplanen utgöra en konstant i en föränderlig värld om inte annat. Man kan t ex inte längre ha svenska pengar som mått. ”Stor som en femkrona” kan man givetvis säga ännu, men då måste man först bestämma vilken tids femkrona man pratar om. Detsamma gäller enkronan. Femöringen försvann redan tidigt tillsammans med andra mynt, små eller stora såväl till sitt yttre som sitt värde.

En gång i världen kände jag till längden på en svensk papperstia. Var den 12 eller 13 centimeter som jag hör viskas från ett av hjärnans skrymslen? Det var bra att känna till om man plötsligt behövde mäta något och inte hade ett måttband på sig (som man sällan har). Fast det är ju bara att mäta en tjuga och sedan komma ihåg siffran. Visst ja, den är också på väg ut. Man får väl mäta sin rackarns mobiltelefon då.