söndag 3 november 2019

Upplevelserelaterade komplement lockar ej de redan döda

Det är inte alls svårt att bli retroaktivt förbannad. Hamnar man bara i rätt sammanhang så! Och det är lätt hänt att som språkletare göra det. Den följande texten är gammal, med nya tidens mått mätt, den är från 2015. Det gällde en tävling kallad Årets totala köpupplevelse. De tre nominerade var:

XXXXX som säjer mode på nätet men också börjar öppna fysiska butiker "för att finnas där kunden finns och för att kunna leverera allt det som inte går att göra online" . YYYYY som "servar en köpupplevelse som börjar innan kunden ens har åkt hemifrån och som tar hänsyn till behoven hos alla familjemedlemmar". Och slutligen ZZZZZ, som "med engagemang, inspiration och nytänk med ett stort paket av upplevelserelaterade komplement till kärnan lyckas ta vara på det lokala kundflödet genom att leverera en fin köpupplevelse".

Jahapp, den texten har jag inte tänkt analysera eller alls plocka sönder, jag vill vidarebefordra läsupplevelsen och tänket till läsaren…

Och när vi ändå vistas i de merkantila markerna, varför inte även dela (som ”dela med sig av” heter i dag) den tänkvärda mening jag hörde yttras i radio: "Döda människor är inte konsumenter, de klickar inte på länkar, man kan inte tjäna pengar på dem!"

Ett sådant yttrande måste förklaras: det gällde Facebook. En forskare hade kommit fram till att det endast tar ca 50 år innan de döda blir fler i detta sociala medium än de levande om Facebook inte växer mer. Usch ja, det blir ett ekonomiskt bakslag för handeln. Det kan bli ont om köpupplevelser att tävla i.