lördag 29 februari 2020

Nej, nu får det bli lite mera bruk i baljan, boys. Och girls.

Man kanske skulle intressera sig mer för deskriptiv grammatik? Och då ens egen. När det nu går så trögt med den preskriptiva (normativa) grammatiken, alltså. Och det skulle kunna bli slut på gnället om dagens språkvårdare som inte gärna befattar sig med den senare utan hänvisar till brukarnas bruk (apropå bruk kommer ett låttips senare).

Hur får man en sån idé? Jo, genom medierna, som vanligt. I samband med den stora coronapaniken blir vi ju varse varje smittad världsmedborgares status. Senast var det en göteborgare, tror jag, som sas ”må väl”. Och samtidigt satte igång min inre grammatik. Inte skulle väl jag säga att nån ”mår väl”? Däremot ”mår bra”.

Lite ovan vid att vara enda grammatiska auktoritet slog jag ändå i Svenskt språkbruk. Mitt exemplar gavs ut 2003, det finns en ny från 2015. Nu är sidantalet exakt detsamma så om boken uppdaterats är frågan. Och allvarligt talat är det svårt att förstå hur det skulle gå till eftersom vi är ännu fler i dag med inre grammatikor. Då skulle sidantalet vara mer än de 1433 som dessa båda upplagor har. Hur som helst ger min handordbok endast varianten ”må bra”. Den andra, ”må väl”, existerar inte.

Skulle man säga ”jag mådde inte väl igår”? En liten misstanke smyger sig in, kanske har engelska ”well” börjat tråckla sig in bland måendeorden. Å andra sidan har engelska också två saker man kan må: ”good” och ”well” . Och ”fine” samt säkert många fler. Vi kan även må ”utmärkt, skit” och diverse annat. Håller vi oss till de två basala säger min inre grammatik att ”good” betyder ett utsträckt ”bra”, medan ”well” inskränker sig till friskhetskänsla.

Googlade en fras som ”patienten mår bra”. Den fick ca fem gånger fler träffar jämfört med den patient som ”mår väl”. Men googlar man /någon/ ”mår efter omständigheterna väl” och ”…efter omständigheterna bra” är inte skillnaden lika stor.

Den kanske dock visar sig i uttryck som ”lev väl”, där man önskar någon ett ”vidsträckt” välmående medan ”lev bra” (om man nu fick för sig att säga en sån sak) låter mer som en sundhetsuppmaning. Lever man väl kan man gärna trycka i sig chokladtryfflar och likör, men lever man bra ger man fan i det!

Och så låten om bruk med inslag av språkkritik (Babels torn) :

https://www.youtube.com/watch?v=1rVaXXbDuvo