torsdag 5 augusti 2021

Här var det gamla bilar som företagit verkliga resor, jädraremej!

Läsare av Sbråkbloggen vet att skribenten går bananas av alla bildliga uttryck som ökar så till den grad att de ”gamla” och konkreta innebörderna nästan är puts väck. Läser man bara en enstaka tidning ”lyfts” så många frågor i den att man nästan glömt vad ”lyfta” mest innebar förr. Lyfter någon längre kartonger? Eller skrot? Som man ju brukade säga om dem som styrketränade (det där verbet är nog inte från 1802 direkt), men nu verkar uttrycket glömt.
 
Lyfta frågor, phöh. Varje gång jag ser frasen tänker jag: Gud, giv mig bara en endaste människa som någon gång gör det enkla och ”tar upp” frågan. Annars är det ju ett j-a upp-ande, varför inte passa på när chansen finns?
 
Så till den grad förvånad att jag studsade läste jag en annons från en bilhandlare som säljer både nya och begagnade bilar. Där stod: 

Vi har många bilar som redan gjort en och annan resa

Det var nästan så att man fick tänka efter och försöka dechiffrera meddelandet: men resa betydde här en vanlig resa. Detta handlade om verkliga bilar som gjort verkliga resor!
                        
Googlar man orden ”berättar om sin resa” eller den underliga meningen ”min resa handlar om”, visar det sig att de riktiga och verkliga resorna inte är de mest återgivna, märkligt nog.

Nej, de resor som åsyftas går inom eller till äldreomsorgen, studier, sjukdomar, karriärer. 

Relativt få av dem går till Kenya eller Spetsbergen.