tisdag 3 augusti 2021

Tack för vadå? lyder frågan som sökt och även funnit ett svar

I slutet av gårdagens inlägg skrev jag ”tack för nu”. Det var ironi, jag skulle aldrig säga/skriva så på allvar. Märkligt nog har det blivit en riktig fluga i tv- och radiovärlden: hur många programledare/journalister som helst avslutar sina program med den meningen.
 
Som avslutningsfras hade jag kunnat använda ”tack för mej” eller ”tack för i dag” eller en massa annat. Vad gäller radio och tv finns verkligen en uppsjö saker att välja på: ”tack för i afton, tack från oss här på nyheterna, tack för den här veckan” – tja, där sätter bara den berömda fantasin gränser, som man säger fast det inte finns nån fantasi kvar.
 
När t o m en av mina favoritmeteorologer på SMHI avslutade med ett ”tack för nu” kändes det deppigt. Desto mer uppmuntrande att vi uppenbarligen är flera som retar oss på uttrycket. Och inte nog med det, jag hittade en som gått till botten med det, nämligen signaturen Ephraim på sajten Språk iFokus. Och här är dags för en totaldelegering – om uttrycket tillåts! Ephraim skriver så in-i-bänken intressant och bra om saken att det är en glädje att lämna över till de kloka och upplysande orden.

Man kommer till en hel tråd i ämnet och Ephraims inlägg är från 2021-04-27, kl 22:10, närmare bestämt. Riktigt kul ställe, det där Språk iFokus, f ö !