onsdag 14 december 2022

Den som vill veta lite om foge-s-regler kan nog finna såna ställen

Försök förstå det här: Petig och klagande besitter jag ändå hyfsade stråk av rättvisa, om jag får säga det själv (vem kan hindra mig, hehe). Många människor är inte anfrätta av korrekturläsningens kroniska virus och har en mindre plågad inställning till språkskräp.

Välja fel ord, uttryck och grammatiskt korrekt form i stunden kan för övrigt de mest språkmedvetna göra. I morse läste en radiogubbe upp något om ”jämställdsarbete”. Sånt går inte att klaga på, det är en lapsus och inget annat. Uppläsaren vet med all säkerhet att det heter jämställdhetsarbete.

Eftersom jag en gång i världen även läste in texter för taltidningar är det mig bekant att man kan läsa Uppland fast det står Uppsala, ja, det händer ibland så konstiga saker att man läser ”koltrast” fast det står ”apelsin”. (Nja, inte så ofta kanske, men mänskliga hjärnan kan gå vilse.)

Däremot vet jag att det kommit in en massa s i ordsammansättningar som inte borde vara där. Det heter inte dödsförklarad, busshållsplats, dagstid eller krigsföring.

Nu rödmarkerar Word inte krigsföring, däremot övriga tre. Ordböckerna, de tre stora svenska, har dock inte med något av dessa felaktiga s-exempel. Tyvärr måste man tillägga en mening som inte verkar möjlig, men erfarenheten visar kan bli sann: ”Än så länge”.