lördag 24 december 2022

Man vill gärna ha de mest angelägna nyheterna från medierna

Så här i juletid når oss budet att sångerskan Kim Wilde skilt sig. Ja, man blir arg, ledsen och besviken. Med tanke på hur mycket man funderat över hennes äktenskap.

såklart att jag larvar mig. Lika klart är att jag använt rader ur Ekelöfs Non serviam för ofta, men här är de igen: ”Jag är inte hemma i detta land/ men detta land beter sig som hemma i mig”

nej, det handlar mindre om landet, mer om informationsregnet. Naturligtvis kan man packa in hur mycket som helst i webbtidningar, men det finns ju en möjlighet att sovra också. För redaktionerna, alltså.

När de mest seriösa morgontidningarna håller på med den typen av rapportering stör det mig, trots att den enda utvägen nu för en ”mediekonsumenter” är att stå ut, anpassa sig och själv stå för sovringen.

Kim Wilde råkade bli exemplet i dag, det ser likadant ut stundligen. Och för att anlägga mina gamla vanliga aspekter: jag förvånas av att hon ”skiljt” sig i de flesta blaskor. Jag böjer verbet skilja-skilde-skilt. Så gör även Wiktionary, och de tre stora svenska ordböckerna. De ger alla även varianten med j, men anger den utan som första förslag.

Nu måste man undra: med tanke på att så många säger pogram, och säkert skriver så snart, tycks ju vägen utstakad mot förenkling, färre bokstäver och fanken vet allt. Då är det väl synd att ta med det j som tidigare betraktats som sekundärt. Det verkar som om undertecknad är ute efter en slags logik. Haha.

Men Kim Wilde är likafullt skild. Efter 25 års äktenskap!