torsdag 1 december 2022

Hoppas att det kommer mer snö: det blir ju så mycket ljusare!

Klyschor brukar intressera och irritera mig. På Wikipedia beskrivs klyscha/kliché lika vitt (inte vitt av vit, utan av vid/beskrivning/) som jag själv tycker passar: ”Kliché eller klyscha är ett språkligt uttryck som används för att beskriva något som har använts så mycket att det slitits ut och endast används av slentrian eller vana, att ordens innebörd helt förlorat sitt värde.”

På äldre dar har ett antal klichémeningar plågat mig, bland dem finns: ”Oj, är du förkyld nu? Och sommarförkylningar som aaaldrig går över!” Samt: Jobbigt med snö? "Jamen det blir ju så mycket ljusare!”.

Det är inte sanningshalten som stör, det är hur ofta man hör dem. Och inte kan visa att man håller på att implodera eftersom man skulle anses som en knäpp/lättretad/sur gammal kärring.

Här kommer en liten samling meningar som är förhållandevis nya men redan sagts alldeles för många gånger för att ha kvar någon innebörd/stringens/dignitet/densitet (nu kan jag inga fler):

Jag finns där för dig. Hon lever sin dröm. Han står (upp) för vissa värderingar. Världen (t ex) som vi känner den. Det handlar om identitet. Gör om, gör rätt.

Och så förstås mängden av de förbålt tradiga utsagorna med "leverera" där det som levereras inte är betong, kexpaket eller tidningar.