torsdag 18 maj 2023

Tidigare generationer har glömt bort att ge språket till barnen

”Efter flera PIRLS-undersökningar med fallande resultat har nu svenska fjärdeklassares läsförmåga förbättrats avsevärt. Läsförmågan ligger nu på samma nivå som 2001, Sveriges bästa notering sedan mätningarna startade”.

Nej, det var inte dagens nyheter, utan gårdagens. Från december 2017 i Dagens Arena. Och i tidningen Dagens Nyheter stod samma sak: "Förra hösten visade Pisaundersökningen att svenska femtonåringar blivit bättre på att läsa. Nu visar den globala läsundersökningen Pirls att även tioåringarna ligger högre än genomsnittet".

På fem år har det gått åt pipan igen och i DN i förrgår stod att läsa hur ”läsförmågan hos svenska tioåringar har försämrats de senaste fem åren. Samma utveckling syns i hela Europa, enligt den internationella mätningen Pirls”.

Texten fortsätter: ”I Sverige är det framför allt barn med mindre hemresurser och som inte talar svenska i hemmet som presterar sämre”. Och sen säger Skolverkets generaldirektör ”Vi är bekymrade över den bristfälliga likvärdigheten”.

Tyvärr inte särskilt överraskande, eller hur? Undertecknad skulle gärna vilja kommentera det här, men känner sig hindrad av den moderna världens intåg. Vad gäller intresset att ge uppväxande generationer ett användbart och kanske även vackert språk har förstörelseprocesser vunnit över sådana ambitioner. Det har inte skett på något medvetet eller ondsint vis, det har bara blivit så p g a den låt-gå-mentalitet som präglat senare tids längtan efter all slags lättsam konsumtion.

Den som tror sig kunna få barn att ”känna läsglädje” genom att försöka manipulera dem kan inte ha upplevt en barndom där ingen la sig i om man läste eller ej. Hur en bättre värld kan återskapas när förströelsemekanismer fått mänskliga hjärnan att växa igen vet nog ingen.