tisdag 2 maj 2023

Lyss till den tyske skådisens* och mina varningsrop ur språkhörnet

I dag är det inte svårt att hitta folk med åsikter som överensstämmer med ens egna. Det är på gott och ont, förr fick man jobba på egen hand, utan algoritmernas hjälpsamma händer. De föser som bekant folk på en stig som hela tiden gör dem mer ”sig själva”. Trots detta har min nästa åsiktspolare inte gått den vägen, informanten A har av egen tankekraft tipsat om honom.

Det är tyske skådespelaren Christian Redl, som i en intervju talar om det tyska språkets förfall: ”När jag lyssnar på unga människor sluter jag mig till att skolan inte sätter värde på vilket otroligt rikt språk tyskan är”.

Detta anser han vara ett tecken på ”kulturell vanskötsel”, och fortsätter: ”Ju mer språket förtvinar, desto mer förtvinar också tankarna./…/ Komplicerade tankegångar är inte möjliga med ett sådant språk.”

Christian Redl hoppas på åtgärder från politiker och utbildningsinstitutioner eftersom många ”inte längre har någon känsla för vad det tyska språket förmår”. Han avslutar med en kommentar, mycket bekant för undertecknad, som gör en rasande. När man beklagar sig över faktum ”blir man sedd som nationalist av somliga och placeras in i högerhörnet.”

Vi borde ses, den där Redl och jag, och från vårt högerhörn starta en revolution. Vanmakten man känner av att bli klappad på huvudet och betraktas som bakåtsträvande, skrajsen knaspropp är monumental. Man önskar en liten lagom karmaåterbetalning för Dem Som Vet Att Berätta För En Hur Allt Egentligen Är. Och Blir.



*En svensk skådespelare sa sig ogilla ordet "skådis", han tyckte det var nedsättande. Det bör berättas eftersom en del yrkeskategorier inte gillar vad folk i allmänhet kallar dem