fredag 12 maj 2023

En del av oss fyller år hela dagen och talas till som idioter

För inte länge sen fyllde jag år. Jag satte på datorn och välkomnades av ett ”Grattis på födelsedagen! I dag, hela dagen”. Jag har sett formuleringen vid andra helgdagar. Tacka fan för att jag fyller hela dagen trots att min ankomst (när det begav sig) var 20.45.

Är det nationaldag i Sverige, är det påskdag eller julafton så brukar de räcka hela dagen. Jag vet inte vad läsaren känner av såna meddelanden – hur ska jag kunna veta det? – men det här är ju att bli talad till – av en dator, dessutom – som vore man en idiot.

Nu använde jag ordet ”idiot”. En gång i världen betydde det ”någon som inte är som andra” och som förmodligen drabbades av värre fördomar än i dag. I släktforskningspapper hittade jag en farbror till min far, en pojke, Wilhelm, född 1874. Han beskrevs i rullorna som ”idiot. Intagen å Idiothemmet i Upsala 1885”.

Pappa, död sen länge, talade ibland om en farbror, Mattias. I släktpappren ser jag att farbrodern var född en dag före ”idioten”, samma år. Antagligen drabbades tvillingbrodern Wilhelm av cp, en hjärnskada som kan uppstå av syrebrist vid födeln.

Numera vet man att många av dessa ”cp-barn” (man har använt det som okvädinsord) haft mer i skallen än mången bitcoingubbe och läppförstorare.

Tros att många fördomar försvunnit verkar ändå en stor del av populasen tro att människorna är smartare än förr, snyggare lär de också vara. Wilhelm dog 38 år gammal. I övrigt finns inget mer att få veta om honom. Om Mattias, hans friskare bror, finns ingen information alls.