lördag 29 juli 2023

Dagens text: varierad kompott och en kittel som kokar över deluxe

”Folk på tunnelbaneperrongen ska ha slängt sig ned på marken för att ta beskydd”, säger vittnet till Aftonbladet. Så stod det i Aftonbladet som borde ha korrigerat vittnet och skrivit ”ta skydd”. För det heter inte ”ta beskydd”, men det ska väl jag strunta i för folk får ju säga vad de vill, är det förvånande många som tycker.

Och häromdan sa en gubbe i radion att något skulle ”stävjas upp”. Jag brukar kalla det ”upp-andet”, denna farsot att trycka dit ett ”upp” efter en massa verb som inte har det på svenska.
 
Vissa dagar blir man argare än vanligt. I dag, t ex. Nyss såg jag kombinationen ”bred kontext”, vad det nu var som skulle utgöra en sådan. Tänk ”brett sammanhang” och allt blir mycket klarare, inte sant?

Man har ju ett liv utanför den breda kontext som bloggens språklamenterande utgör och idag kan även adderas och adresseras (jag fjantar mig) en cykelkedja som hoppat, alltför varmt i blåbärsskogen, alltför många intresserade flugor och bärfisar.

Lokalblaskan bjöd som vanligt på kassa rubriker – tänk att tidningar avhänt sig konsten att få till bra rubriker, ett hantverk som förr inte skojades bort. Nu kan en riksblaska ha en rubrik som ”Kaos – det är en kittel som kokat över deluxe”. Man föredrar flugor och bärfisar, trots allt.