söndag 16 juli 2023

Går inte folk i cirklar mer än vad som kan tänkas vara nyttigt?

”Förflackning, ytlighet och nedåtgående spiralrörelse” – se där ett citat från denna blogg för två dar sen! Under en sekund av självkritik undrar jag om inte det är ett exempel på returinformation. Googlar ordet ifråga och läser en exempelmening på synonymer.se:

– Risken finns att om man tittar alltför mycket på var det brinner det på sociala medier, och tar upp det på sina egna sidor och sajter, så blir det en sorts cirkelgång och returinformation i stället för att man hittar på egna frågor.

En brutal sanning. ”Shame on mé”, som svensken säger. Men det fanns ytterligare en kul citatmening på synonymer.se: ”Rapport och Aktuellt blev mest returinformation för halvbedövade”. Så är det ofta numera, men den stora publiken (som lyssnare, läsare och tittare kallas i dagens totalunderhållningscirkus) verkar inte protestera. En alert kamrat till mig påpekade att SVT till sin nya allsångsledare på Skansen i år valt ett varumärke.

Så håller det på. Tv gör ”reklam” för radio och vice versa. Känns skumt för en gammal. Den melodifestival som kallas Mello eller Eurovision (bara det!) startar snart igen fast den nyss slutade. Sen blir det berättelser om artisters gråt och skandaler i alla medier som finns.

T o m Sommarprogrammet i P1 har tidningarna gjort ett stort cirkelgående nummer av och recenserar! Samma tidningar gör listor på sina mest ”läsvärda” reportage från första halvåret och längre tillbaka. Påfallande ofta porträtteras kändisar och/eller något som har med SEX att göra. Man får krypa tillbaka till den håla i marken man ibland kryper upp ur.