måndag 3 juli 2023

Man kunna blifva förtörnad när verb från förr böjs på felaktiga vis

Om allt annat i dag går fortare är det inte konstigt att språket gör det också. Visserligen tror politiker m fl att man kan fixa till skolbarns (och andras) skriv- och läskunskaper på en pisskvart (ursäkta det grova språket, det passade så bra), men det tar nog betydligt längre.

Förresten bryr sig nutidsmänniskan inte om hur man skriver, läser och uppfattar sitt modersmål. Själv funderar jag över vid vilken tidpunkt det språk vi i dag talar ska betraktas som gammalt. Och skojigt just därför: ”Tänk att folk sa rynkor när rätt ord är fina linjer! Och att de sa ute i det fria eller i naturen när de menade ute i det vilda!"

När folk i min ålder skämtar om det vi anser vara gammal svenska vet de ungefär hur man gör. I sammanhanget vill jag citera en programledare i radions P1. Det gällde en viking som slagit sig ner på en plats och därför anses vara upphov till ortens namn.

Då ska den gamle vikingen enligt programledaren ha utropat: ”Härom skola jag stanna, detta ska blifva mitt hem”. För att markera det ålderdomliga (med det språk som vikingen f ö inte alls lär ha använt) uttalade programledaren ”blifva” som det stavas – med f-et hörbart.

Är jag rätt underrättad stavades i äldre tid v-ljudet ”fv” (inne i ord) eller ”hv” (i början av ord:
t ex ”hvilka”). Ordet ”skola” är ett verb i plural, den gamla singularböjningen var ”ska” eller ”skall”. I bibelns Matteus 5:5 heter det ”Saliga äro de saktmodiga, ty de skola besitta jorden”. Dags att träna saktmodighet.