tisdag 17 september 2024

Här sitter en annan och bryr sig om vad rempa upp kan betyda

Det morras bland generationskamraterna: ”Varför säger folk ’jag kan också inte’? Det heter väl ’jag kan inte heller’. Eller hur?” Ja, det var en av alla retoriska frågor man hör. Och den första frasen är relativt vanlig hos dem som inte har svenska som modersmål. Fast nu börjar den även, som det heter, gripa omkring sig i största allmänhet.

Om huruvida importerad från engelska? Tja, vad vet man? Men säkert är att en del engelsktalande säger ”I too, can’t” och vad det nu är de inte kan. Vilket i och för sig är en något annorlunda formulering och inget att dyka ner i med förståndet i behåll.

Vad som däremot är översatt utan prut är fraser som ”jag kunde inte hålla med dig mer” och det förfärliga ”jag kunde inte bry mig mindre”. Där bakom ligger ”I couldn’t agree more” och ”I couldn’t care less”. De är väl egentligen värsta typen av språkimport – hela långa uttryck som översatts! Och där ryker som vanligt våra egna som man snart inte minns. ”Jag håller verkligen med /dig” vore svenska för det första exemplet.

För det andra eländet hade en svensk sagt (det en liten del av oss gör än idag): ”Det struntar alt skiter jag i”. Här kan man ge eftertryck med ”verkligen, sannerligen, tamejtusan” och få till andra idiomatiskt klingande haranger: ”Det där skiter jag tamejfanken högaktningsfullt i”.

Men, jag sa det väl häromdan, man talar som i en 40-talsfilm. Medge dock att det senare låter kraftfullare och klämmigare än ”jag kunde inte bry mig mindre”. Gissa varför det är så? Jo, för att uttrycket inte har rötter i svenskan. Men man får väl inte ens säga rötter i det här j-a landet!

Mycket viktigt nu är att man inte låter sig sättas i språkfängelse av såväl höger- som vänsterpopulister som påverkar språket åt håll som får vanligt hyggligt folk att vakta på sina ord och blir stumma av rädsla att säga fel. En liten del i ett språks ordförråd behöver säkerligen putsas på, men i dag går den språkliga hanteringen överstyr. Ägna nu resten av dagen åt att gissa vad en försvarsminister menade när han sa att vi skulle ”rempa upp” (så lät det) nånting.