Bild Julia Eagle, Unsplash |
Nya är däremot hjärtekrossad och hjärtekrossande som inte kräver stor etymologisk insats för att hitta ursprunget till: heartbroken/heartbreaking.
Vad de ovan nämnda hjärtekrossarna anbelangar så är innebörden enkel. Vad en svensk säger i stället för "heartbreaking" är dock knepigt. Det används ofta om att något är mycket rörande eller gripande.
(Det mer neutrala ”rörande”, som i ”åsikter rörande tv-programmet”, hör inte till detta resonemang), ”Hjärtknipande” och ”hjärtnupen” finns i svenska ordböcker, men dem kan man förstås inte använda, de är ju inte översatta från engelska.
Den dag man inte hör något alls i den här vägen är de dagar man inte sätter på radion, teven eller öppnar en tidning. Från dagens passiva radiolyssning har jag ”vi måste levla upp”. Vad gjorde vi innan vi levlade upp? Växlade upp, kanske?
Och så dagens UR-program Fabriken, det borde fler än jag lyssna på. Aktivt, för att få en inblick i hur mediearbetare talar. Så här presenteras just detta avsnitt:
Svenska ungdomars primära nyhetskälla är TikTok, enligt senaste rapporten från Maktbarometern. Att få unga att ta del av nyheter är en utmaning som alla mediehus står inför sedan sociala medier kom in i bilden.
För att klara av ambitionen ”skriva kortare inlägg” skjuter jag härmed upp det jag vill säga (om det programmet) i dag till morgondagen.
(Det mer neutrala ”rörande”, som i ”åsikter rörande tv-programmet”, hör inte till detta resonemang), ”Hjärtknipande” och ”hjärtnupen” finns i svenska ordböcker, men dem kan man förstås inte använda, de är ju inte översatta från engelska.
Den dag man inte hör något alls i den här vägen är de dagar man inte sätter på radion, teven eller öppnar en tidning. Från dagens passiva radiolyssning har jag ”vi måste levla upp”. Vad gjorde vi innan vi levlade upp? Växlade upp, kanske?
Och så dagens UR-program Fabriken, det borde fler än jag lyssna på. Aktivt, för att få en inblick i hur mediearbetare talar. Så här presenteras just detta avsnitt:
Svenska ungdomars primära nyhetskälla är TikTok, enligt senaste rapporten från Maktbarometern. Att få unga att ta del av nyheter är en utmaning som alla mediehus står inför sedan sociala medier kom in i bilden.
För att klara av ambitionen ”skriva kortare inlägg” skjuter jag härmed upp det jag vill säga (om det programmet) i dag till morgondagen.