söndag 1 oktober 2017

Äta fem godis och slänga tre skräp?

Vad gäller svenska språket finns det mycket att grubbla över. Eller som många nutidsmänniskor skulle inleda meningen ”När det kommer till det svenska …”. Här kommer en utfästelse: Tänker aldrig säga ”när det kommer till” eftersom engelskan där bakom är så tydlig. I min språkvård ska orden ”gäller” och ”handlar om” eller ”beträffande” få chans att överleva. Utrotningshotade i just den ordkombinationen är de helt klart – lyssna bara ordentligt och formuleringen ”när det kommer till” är inte långt borta.

Nu över till svensksvenska. Ja, går man långt bakåt finns det naturligtvis inflytande från diverse utrikiska, det veeeet jag.

Ett uttryck man hör vid högtidliga eller sorgesamma tillfällen är ”Tack för allt du betytt”. Det måste väl vara jättefel även om man begriper innebörden? Kanske stammar det från en längre formulering som ”Tack för allt du gjort. Det (du) har betytt mycket för mig. Men att tacka för att en person betytt något? Det är ju samma sak med ”tack för att du finns”. Tja, tacka då snarare föräldrarna som ligger mer bakom detta faktum än individen själv.

Här skuttas mellan högt och låt och nu landar jag i skräp: skräp är ett kollektivt substantiv, enligt mitt förmenande. Liksom godis. Men nyligen hörde jag någon säga ett (1) skräp. Hm, ett skräp, två skräp, femton skräp? Beträffande godis ("när det kommer till godis", kanske läsaren skulle säga?) är en godis så pass etablerad att den finns med i SAOL från 2006!

Utfästelse 2: jag kommer inte att säga ett eller sju skräp, ej heller fem eller åtta godis.

Slutligen något helt annat. En rubrik lät så konstig att jag kollade nätskvallret för att se vad den egentligen betydde.

Härenstams änkas nya kärlek: kände miljardären Erik Penser

Det var lite skumt, vem den nya kärleken kände verkade vara överkurs - även inom skvallerjournalistik. Nej, det var själva den kände miljardären som var änkans nya kärlek. Se där hur lurigt det kan vara att få till rubriker som alla förstår!

Men jag slipper ligga vaken och grubbla över vem han/hon var som var ihop med änkan samt kände miljardären.