lördag 14 oktober 2017

Snuttifiering? Vad är det?

Det här har jag säkert skrivit förr, för jag har tänkt det många gånger och det brukar märkas även om jag försöker hålla tillbaka de käpphästar som står och stampar i hjärnkontoret.

Det börjar med att en företeelse anses vara tidstypisk på något sätt och plötsligt kommer ur var mans (det är ett talesätt, även kvinnor räknas) mun, penna eller tangentbord.

”Snuttifiering”, sa man för ett par decennier sen (början av den digitala ”revolutionen”). Och ”fragmentering”. Och ”fördumning”.

Och så med ens hör man inte dessa ord längre. Men då är det inte för att företeelsen försvunnit – nej, den har absorberats och smultit (ja, smält, då!) ihop med sin värld och är snarare än en fara ett faktum!

Hur i eldgaffelbärarens rike ska man annars förklara tillvaron?
Antagligen släkt på långt håll med Bianca
Folk borde ju gå ut på gator och torg och skrika ut sin vrede över all denna hjärntvätt!

Men de sitter och klickar på rubriker som ”Lokets sexutspel”, ”Sexnobb” eller den spännande ”Häpnar efter Biancas utspel”. För den som står emot sådana rubriker kan jag, som studerar dem, berätta att Bianca är dotter till Pernilla Wahlgren som är dotter till Christina Schollin som är dotter till Henny Schollin (och antagligen - som de flesta släktforskare jag känner - en släkting till Gustav Vasa).

Tekniken har bestått oss med snuttifiering och fragmentering.
Fördumningen står vi för själva.