tisdag 6 mars 2018

Dåliga dagar utan förnamn

Man kan ta på sig ”en power outfit" eller "go to-outfits”, säger reportern i modeprogrammet. Ja, det blir svårt, dessa plagg är mig inte bekanta. Enligt reportaget är de lösningar för ”dåliga kläddagar”. Det gör saken ännu enklare, dåliga kläddagar har jag svårt att relatera till (nej, jag ”relaterar” inte utan RALJERAR snarare över detta blahajblahajspråk). Dåliga dagar känner vi alla till, liksom dåliga kläder (de kan t ex gå sönder) – eller fula för all del – men dåliga kläddagar!?

Det finns också ”dåliga hårdagar”, har jag sett - ytterligare nåt man sällan drabbas av även om håret inte ser ut som man vill. Att beskriva sitt hårs tillstånd med uttrycket ”dålig hårdag”, tja, då är det dags att söka hjälp. Och inte hos en frisör.

Googla ”bad hair day” och ”bad dress day” så kommer uttrycken på "svenska" att bli uppenbarade.

Intigt ordval uppstår för att alltför många tittar bort från det. Och ”titta bort från” kommer snart att ersätta det enkla ”blunda för”.

Läsaren tycker kanske inte att detta är en öppensinnad text. Bra, för ordet finns inte Än! Snart kommer dock befintligheten av det engelska ”open-minded” att skapa ett behov för ”öppensinnad”.

Vi kan säga ”öppen, öppen för intryck, fördomsfri, frimodig”. Dessa synonymer, säger kristallkulan, kommer att försvinna till förmån för ett enda ord, "öppensinnad". Som, jag upprepar, ännu inte finns.

Är detta något att bråka över, undrar läsaren?, Ja, det är verkligen något att bråka om.
(”Bråka, strida, fajtas, skrika (etc) OM något, inte över)!”

Mer bråk i morgon.