söndag 4 oktober 2020

Det är många som gör programsystem körbara på data­maskin

You never walk alone! Så sant som det är sagt och sjunget. I en tidnings kommentarsfält där populasen får tycka till (om den följer vissa regler) skrev en medborgare: ”Den samlade journalistkårens plötsliga ovana att felaktigt använda ordet ’lämna’ när man menar ’avgå’. Detta driver mig till vansinne.” Kan inte annat än instämma. På svenska har man tidigare sagt vad det är man lämnar: skolan, lokalen, jobbet. Det är klart man fattar, men tar man väck ett språks idiom går mer än man begriper förlorat – tills ingen begriper NÅGOT. Det gäller alla språk!

En annan kommentar löd: ”Ett av mina hatord, är ’implementera’. Det är bara en floskel för viktigpettrar. Använd ’tillämpa’ eller ’genomföra’.” SAOL ger även ”förverkliga”, SO är ännu strikt och anser att ”implementera” betyder ”göra (programsystem) körbart på data­maskin”.

Jisses, så dan’t allt är, som man säger i mina krokar. Men det är klart, bästa läsare, att jag vet att det bara är att följa med i denna språkliga malström. Men vi är några som har vårt inre ordnat så att vi far illa om vi inte hoar, tjoar och vrålar.

Jag vill bara kommunicera* en sak till! För ett par veckor sedan slutade ett av sbråkbloggens inlägg ”Bara vänta på det!” Det var översättningssvenska som jag ibland använder för att förbereda er läsare på vad som komma skall. Frasen är egentligen engelsk: ”Just wait for it”. Här i landet har det hetat ”vänta bara, var beredd” eller andra svenska uttryckssätt.


*Detta ord, ”kommunicera”, kommer att dyka upp i morgondagens inlägg

💻💻💻💻💻💻💻💻💻💻💻💻💻💻💻💻💻💻💻💻💻💻💻💻💻💻💻💻💻💻