torsdag 1 oktober 2020

När man trodde att man sett hjulet uppfinnas en miljon gånger

Det händer att jag lyssnar på en s k talkshow i P1, en sån där med lite babbel om högt och lågt och som brukar ha gäster. Nu var det två stycken, varav en expert på ”bujo”. Slå upp det och svimma såsom jag av iksajtment! Den andre var psykolog, om man säger så. 

En del av oss använder baksidan av kuvert för dagsöversikten
Det handlade om hur man skriver listor på saker man ska göra. Tja, de har förstås ett namn, "att-göra-listor", efter den språkliga förebilden ”to-do-lists”. Men man bör skaffa ett bujo-kit, d v s skriv- och ritboxar med särskilda block, förvillande lika andra block och/eller almanackor, färgglada pennor och kanske nån linjal. Finns för alla plånböcker, som det heter.

Ja, där skriver man alltså upp sina sysslor som ska utföras. Man kan göra en årsöversikt över det man ska ha uträttat under året, liksom en månads-, vecko- och dagsdito (jag hoppas läsaren hänger med). 

Om det blivit ”punkter” kvar som man inte åtgärdat under dagen kan man, enligt experten, ”migrera dem, som vi säger i vår krets, till nästa dag”. Hon menade då bujo-kretsen, förstod jag. Med migrera avsågs nog ”flytta” punkter, sysslor, uppskrivna på en lista.

Psykologen berättade att bujo kan vara bra för ”att frigöra information i huvudet genom att placera ut på ett papper” samt att det är ”belönande att kryssa av saker på sin att-göra-lista”.

Själv ska jag på varje ledig yta skriva: "Försök behålla förståndet! Försök behålla förståndet!"