fredag 2 oktober 2020

Ett otyglat språk kan göra att Trumps fake news sprider sig

På stan råkade jag höra en mening som yttrades av en förbipasserande tonåring till en annan: ”Om nån skulle försöka tafsa upp min kompis slå klipper jag till den”. Det låter förstås fint och omhändertagande, men jag tvingade bort en kommentar som ville upp och ut: 1) ”Du kan väl först säga till tafsaren att låta bli” och 2) ”Varför säger du ’tafsa upp’?”

Men det går inte att bete sig så, sbråkbloggen får ta upprördheten. Det är väl bäst att ålägga alla svenskar att trycka in ett ”upp” efter vartenda satans uttalat verb! Vid närmare eftertanke har jag sett det romantiska uttrycket ”hångla upp”, det hör väl till den genre (uppvaktning) som likt språket verkar ha skiftat gestalt senaste decennierna.

Vi lämnar de kroppsliga verben och övergår till de mentala. Samma radioprogram som figurerade i gårdagens inlägg får ge material till dagens. SOM jag försökte förstå vad som menas på P1:s hemsida i en kort presentationstext till ett avsnitt häromdagen! Det står: ”Vi snackar även upp nattens ödesdigra debatt mellan Trump och Biden.”

”Vi snackar upp?” På nätet finns en massa ”snacka upp” för idrottsklubbar och lag (det verkar handla om att ”peppa”), där finns även föräldrar som vill ”snacka upp” barnens betyg. Och ”snacka upp” en tjej eller kille, antagligen en mildare form av ”tafsa upp”, kanske ”ragga upp”.

På ett ställe ges synonymen ”haussa”, ett gammalt fint börsord som enligt SAOL betyder ”driva upp priser el. kurser; driva upp förväntningar på, över­drivet berömma”. I amerikanska Merriam-Webster sägs ”talk up” betyda ”to discuss favorably”. Lexikonet ger två synonymer ytterligare: ”advocate, promote”. I SAOL finns verbet ”promota” (!) som betyder ”marknadsföra” eller ”främja” (de har länge varit svenska fungerande ord).

Så här kan man hålla på utan att fatta vad talk showen menar med att ”snacka upp” debatten mellan Trump och Biden. Jag vet att det låter hårt, men jag önskar sååååå att svenska gammelmedier använde ett språk som överensstämmer med vad man vill meddela. Om inte det lyckas blir det lätt fejknjos.