torsdag 22 oktober 2020

Du skall icke avvika från vare sig färdplan, resa eller rätt utseende

Knappt har man hunnit smälta överanvändningen av ordet ”resa” för i stort sett allt som kan hända en människa (”min sjukdom var en resa, hans skilsmässa var en resa, sportframgången” likaså, för att inte tala om ”hela livsresan”!) innan ett liknande dyker upp: ”färdplaner”. För den som tror sig veta innebörden kan jag berätta att det finns ”färdplaner för fossilfri konkurrenskraft, färdplan för klimatneutral betong, strategisk färdplan för Skåne”. Plus fler färdplaner.

Själv befinner jag mig på en ständig språkresa som går enligt en uttråkande färdplan. Varför använder politiker, forskare, byråkrater - ja, alla möjliga – ett sånt töntspråk? I går citerade jag en gubbe som sa att man bör ”konkretisera sin målbild”. Han tillade att ”planerna (färdplanerna, får man tro) är viktiga för att skapa incitament”.

Sånt här babbel är inte fackspråk. Sådana är hederliga, men det här är en blandning av översättnings- och byråkratsvenska. Och där ingår de tjatiga ”vi går ut med det här” och ”vi går in med det där” och ”vi går fram med ett tredje”. Jag skiter i om folk går, sitter (”vi ska sitta ner och tala om detta”) eller springer, jag vet att det finns ett tydligare sätt att tala på.

Tänk om vi alla snart kommer att använda samma torra, opersonliga språk? Den mångfald man annars säger sig värna kommer inte att inbegripa språket som redan är gravt strömlinjeformat. Individuella avvikelser är utrotningshotade.