söndag 29 november 2020

Om man lägger en krona i en burk för varje gång ordet sägs…*

Ibland är det inte långt mellan repriserna, jag ber om ursäkt. Men nu är det ju så den här bloggen funkar: den är ett skrik av vanmakt, leda och annan skit. Det visar sig inte vara längre tillbaka än 2 resp 3 november som jag agerat gråterska. Nej, det där var väl fel benämning, ingen betalar ett öre för dessa tårar. De faller gratis av ord som ”säkerställa”.
 
Men åtminstone ser jag mig som en talesman (eller talisman) för andra utsatta. I något av de tidigare inläggen om ordet nämndes också en filosof som sade sig vara trött på att ordet dök upp i ”så många situationer vi inte kan kontrollera”. Det hörs i alla tänkbara sammanhang. En infrastrukturminister kunde t ex forma en så här konstig mening: ”Vi behöver ytterligare säkerställa att de resor vi gör verkligen är nödvändiga”.

Stoppa in vilken som helst av orden på synonymer.se och se vad som händer: ”säkra, trygga, garantera, tillförsäkra, borga för, skydda, gardera, se till, verifiera”. Vem ska "trygga att resorna är nödvändiga"? Vem ska ”ytterligare garantera" att de är det? Hur hör orden ihop?

Det gör de nog inte, enligt en annan kritisk röst. Uttröttad av sådana yttranden muttrade en av mina informanter: ”Det där j-a ’säkerställa’ är ett talfel som åker in [en till svordom] överallt!”

Den som är förhållandevis bekant med vanliga s k talfel inser att dessa är ett intet i jämförelse.

Bild: Yuri B, Pixabay, (Redigerad)





*… har man snart råd att hänga med på någon av de första månresorna