fredag 1 januari 2021

Nyorden imponerar inte direkt, tacka vet jag gammorden

Nyord skrev jag om igår. Gammord blir det i dag. Det där hittade jag inte på själv utan använde en ordbildning från norrländska dialekter. Förleden gamm- är mycket användbar och borde spridas till övrig svenska. 

Det vore f ö finfint med en hel gammordlista också! När nu ändå språkvårdare är så måna om att hänvisa till ålderdomligheter upptagna i SAOB! 

”Sitter du här och möljer”? brukade en östgötsk släkting säga när jag var barn. Innebörden gick att förstå trots att ordet ”möljer” inte var mig bekant. Det låter inget snyggt, vilket har en förklarlig anledning. I nån språk- och dialekthistoria läste jag långt senare om kombinationer av bokstäver som vanligen har mindre ädla innebörder och som brukar användas förklenande angående såväl kropp som själ. 

Förstavelser som fjö-, fju och fjä hör dit med exempel som ”fjöl, fjuttig, fjäsk”. Kanske signalerar  ljuden Ö, L, och J något icke-ädelt trots att det finns vackra ord med dem i, som ”följa” och ”bölja”. Men även ”blöja” och lite längre ifrån: ”sörja”. 

Efter mycket letande har jag bestämt mig för att ”mölja” betyder något i stil med ”sitta och hänga”, eller ”pyssla med ett och annat men inte göra nåt ordentligt”. Etymologin säger att ordet har med "krossa" och "mala" att göra. SAOB ger en mindre smickrande beydelse (med ett belägg från 1853): ”genom fjärtande uppfylla ett rum med elak lukt”.

Den person som använde ordet i min barndom var ingen som talade om såna ting, så jag håller på den teori som ges av Svensk dialektlexikon – ordbok öfver ger: ”mölja ihop – blanda ihop likt och olikt”. Vilket som alla förstår leder direkt till uttrycket ”blanda skit och pannkaka”. Mer om den blandningen i morgon.