måndag 28 juni 2021

Hur i helskotta åstadkommer man reformer? Gör man dem?

Man skulle inte göra sig nåt vidare som talare. Eller skribent inom vissa områden. Det står helt klart. I morse dök en av de frågor upp som undertecknad ställer sig nästan oavbrutet.
 
I takt med svenska språkets bleknande och försvinnande blir man själv ett offer. Nu var det en ledarskribent som talade i radio (med anledning av en pågående regeringskris) och bl a yttrade frasen ”göra kraftfulla reformer”.
 
Göra-sjukan har länge varit störande eftersom den fått en så vid spridning: göra åtgärder, göra (eller – ännu värre – ”ta”) självmord och fler jag inte kommer på nu. Frågan som inställde sig var alltså: heter det göra reformer?
 
Sökte på ”skapa reformer” vilket inte är jättevanligt. Det finns betydligt fler texter där ”åstadkomma reformer” används, men eftersom jag inte befinner mig på samma plats som min handordbok i svenska språket just nu, så får frågan anstå.

Då var det enklare när samma ledarskribent sa: ”Centerpartiet får sålla sig till de röda totalt”. Vad gäller talspråk får man inte vara överkritisk, men en sak är säker – här är även jag totalsäker – man sållar bort saker* men man sällar sig till människor, idéer, kritiken etc.
 
Jag förväntar mig att de som uttalar sig i knepiga politiska frågor gör det med korrekta ord.


*Välkänt är uttrycket "sålla (skilja) agnarna från vetet"