tisdag 14 december 2021

De gånger man inte vill döda utan bara säga ett enkelt "Förlåt!"

Jaha. I dag skulle bloggen ha handlat om ordet fatabur (fatbur) som användes i går. I stället kommer här en litania över tidens förfall (något nytt, m a o). Lyss till min klagan: Alla dessa ord, alla dessa texter och alla dessa människor bakom dem! För att inte tala om alla hieroglyfer, den bildskrift mänskorna använder när språket sviker dem!

I denna värld full av mer eller mindre hysteriska meddelandeformer stod jag mig slätt nyss, mitt på blanka dagen. Det här händer emellanåt: jag irriterar någon med framfarten på min Monark (”gjord på papper och bark” som vi sa på min gård). Ibland gör den andre trafikanten fel. Så ej i dag.

Korsade en gata slarvigt där ingen cyklist borde. I dessa lägen saknas mig en gest. Jag vill göra ett snabbt tecken där jag på samma gång ber om ursäkt samt beskriver mig själv som en vårdslös idiot. Ska det vara så svårt i en tillvaro full av flinande, gråtande, sovande (etc) plyten (e-mojier)? Tänker mig en gest som kan göras av oss som inte kan riktiga teckenspråket.

Berättade för en kompis att jag – om jag snabbt uppfattar läget – brukar peka på mig själv och göra en halshuggningsgest som betyder: förlåt, jag kör som en idiot och jag borde halshuggas. ”Du är inte klok”, sa kompisen, ”den kan ju uppfattas som att du (du pekar på dig själv, ju) ska komma och skära halsen av bilisten i fråga”.

På nätet hittar man thailänningar som trycker ihop handflatorna framför sig som ursäkt. Är det inte så många asiater hälsar? Men det är ju inte goddag man vill säga om man nästan kört in i nån. Ett kul forum diskuterar möjligheten att (som i vissa länder) framför sitt ansikte eller sin överkropp sätta pekfingertopparna mot varann (liknar gesten vid alkoholkontroller).

En kvinna på forumet är från Brasilien och arbetar med sex olika nationaliteter. Hon uppmanar till ”försiktighet med gester” eftersom de ofta uppfattas fel. Kanske ska man ha i sin cykelkorg ha en skylt beredd och där det står: DET VAR MITT FEL! FÖRLÅT!