torsdag 2 december 2021

Emellanåt erbjuder oss tillvaron många lager av tårta på tårta

När jag ändå fått på mig helvetespredikantens rock är det bäst att mala på ytterligare – efter att nyligen ha beskärmat mig över den förlidna svarta fredagen som växt till en svart vecka. 
”Är egentligen inte hela året svart?”, lät jag en mässande rubrik fråga.

Ibland blir det kollisioner av motstridiga intressen. Medierna var fulla av den osannolika kombinationen av nämnda svarta veckas köpfest och COP26, det gigantiska FN-mötet om klimatet. Det finns inte ord som kan beskriva den desperation många känner av å ena sidan det myckna snacket om att dra sitt strå till stacken OCH uppmaningarna om att konsumera som om (här följer mitt vanliga citat från morfar) ”det är på världens siste´ti´”.
 
Liksom andra själssvaga kan jag inte svära mig helt fri. Mot bättre vetande ägnar man sig åt alla slags frosserier som man snart kommer att nyårslova att man ska sluta med. Jo, pyttsan.
 
En av de bättre beskrivningarna på tillståndet kommer från en stor butikskedjor som efter ”black week” skrev i ett mejlutskick:

Har du fyndat under Black Week? Vi har samlat alla bra-att-ha-tillbehör till din nya TV, mobil, och surfplatta, så du kan komma i gång direkt!

Bild på mille-feuille, upplagd av Rama, Wikipedia
Tillbehör till fynden! Det är fenomenalt klipskt uttryckt. Det slutar ju inte där, för det finns säkert även tillbehör till tillbehören. 

Och ovanpå dem även tillbehör till tillbehörens tillbehör – det är lite som i en tusenbladstårta (mille-feuille) eller napoleonbakelse: lager på lager på lager.