måndag 27 december 2021

Jag tänker, alltså finns mitt språk snart inte längre till!

Nu blir det åter gammal skåpmat. Det är ju brukligt så här runt jul. Här kommer ett par fraser man kan höra i parti och minut: ”Jag tänker att det är så här! Vad tänker du om det här? Jo, jag tänker att vi gör så här!"

      Foto: Hans Andersen (Wikipedia)
En längre tid har jag (till min förskräckelse) märkt att folk ”tänker” så mycket. Rättare: de säger att de ”tänker”, men gör de verkligen det? Är det inte i själva verket tvärtom?
Det gäller inte minst undertecknad. Jag har nu satt mig under lupp (eller vad motsvarande mojäng för ljud heter) och försöker notera när det hellre ska vara ”jag tror” eller ”jag tycker” än det eviga ”jag tänker att”.
 
Naturligtvis kommer detta från ljudlikheten med engelskans ”think”. Och för det verbet har vi hela tre att särskilja med och välja bland. Egentligen ska alla som säger ”jag tänker att blablablabla” läras veta hut.
 
Där går två ytterligare finlirsdistinktioner i svenskan åt skogen och jag ber läsarna, nej, jag bönar: TÄNK på detta! TRO sedan något och, som slutkläm, TYCK nåt matnyttigt