fredag 17 december 2021

Vill man hitta rätt mailbox måste man veta sin location, så är det

Tja, vad ska man månne klaga på idag, då? Svaret är enkelt, för det är aldrig långt till något som gör en riktigt förbannad eller i alla fall halvarg (halv-arg). I dag behövdes inte mer än att gå in på PostNords hemsida med avsikten att få svar på en enkel fråga.
 
Frågan var om det överhuvudtaget finns någon liten brevlåda på ens hemort som töms på lördag eller söndag. Ja, det gör det ju inte, helgtömning upphörde 2019 får den veta som istället måste googla sig fram eftersom PostNordsidan är svår att hitta i. 
 
I alla fall fanns där en lista på de brevlådor som finns i min stad och jag använde det naturliga sökordet ”brevlådor”. Efter att man fyllt i vilket område det gäller – PostNord undrar vilket postnummer man är intresserad av – kommer en räcka av brevlådor upp.
De är listade enligt följande mönster:
Upplagd på Wikipedia av Holger Ellgaard

Typ                             Namn

Mailbox Location   Mailbox Södergatan 2
Mailbox Location   Mailbox Norrgatan 4
Mailboc Location   Mailbox Västergatan 6

 
En sån sak gör alltså undertecknad helförbannad. Om en postoperatör (som det tydligen heter i dag) i Sverige skriver så på sin hemsida är det svårt att begripa vem man tycker att man vänder sig till. Och förresten, har jag suttit och slagit så vredgat på mina utnötta tangenter att jag inte lagt märke till att mitt hemland helt bytt språk?
 
En väldigt specifik situation, anser jag, och föregriper med de orden morgondagens halv- och heliskna text.
 


PS Bilden föreställer en svensk brevlåda från 1905, designad av Ragnar Östberg, och uppsatt på den tid då brevlådor kallades brevlådor.