fredag 25 mars 2022

Man bör sälla sig till dem som kan sålla bort felaktiga uttryck!

I går skrev jag att det är fult att hänga privatpersoner som pratar lite kymigt. Men jag kan väl ändå få citera dem, anonyma som de är? Minns inte ens vad damen talade om (i radio), men hon sa: ”Jag ställer mig inte till den lovkören”. Själv säger jag (då och då) som Hamlet: ”Ur led är tiden. Ve! Att jag är den som föddes att vrida den rätt igen."

Kvinnan ville kanske säga ”jag sällar mig inte till…”, även om jag är osäker på att man kan sälla sig till en kör. ”Jag sällar mig inte till dem som sjunger lovsånger” är kanske rättare, men nu pillas det med detaljer, det håller jag med om!   
 
Foto: Roger Nylund/Skellefteå museum
Värre är det när det blir rejält fel: ”jag sållar mig inte till…” Den innebörden blir nästan den tvärtoma (det senaste ordet är en bra felsägning, anser jag): sålla är ju att rensa bort grejer, inte lägga till som ”sälla sig till” i nån mening kan sägas betyda.

Googla ”sållar sig till” och skåda antalet träffar! Det är många som har problem med sålla och sälla, så ser det ut. Även på Wikipedia är det ute och cyklas. Vad jag tror. I min säll- och sållforskning letade jag efter substantivet ”såll”. På W illustreras ordet med något som jag kallar ”sil”.

Det är klart att deras grundfunktion är likartad, men nog är ”såll” i min värld en lite grövre grej med större hål för sållningen. Men vad vet väl jag?
Ambitionen att korrekturläsa hela verkligheten är möjligen aningens överspänd.