fredag 18 mars 2022

Prepositionen "från” dyker upp på ställen där den inte funnits förr

Varifrån kommer det nya FRÅN? Fast först en passus om hur det går till när jag ”samlar in” meningar och ord som är FEL. Eller bara konstiga. Eller som jag är tveksam inför. Man behöver inte leta upp dem, de bara ramlar in i denna blogg, nej, de flyter (forsar) in.

Tillbaka till alla ”från” som just nu ligger på hög och yttrats/skrivits av nyhetsuppläsare, skribenter – ingen av dem har låtit purung. Vad är det för ”från” de lagt sig till med?
(Irriterad? Jag?) Här är meningarna:

Gängkriminella bör kunna förbjudas från att befinna sig på utsatta platser

Förbjudas från? Räcker det inte med ”bör kunna förbjudas att …”?

Nästa: …försvara sig från en angripare

(Journalist i rikstidning, grrrr.) Någon som känner igen ”försvara sig mot”?

Tredje exemplet: …krossar Rysslands möjligheter från att utvecklas

Det är väl jag som är petig som vanligt, men personligen känns ”förstör” bättre än ”krossar”. Fast i det fallet vet jag inte varför.

Och så från-et i samma mening: ”från att utvecklas”? Ett förslag till alternativmening vore
”… förstör Rysslands möjligheter att utvecklas”.

Vad tusan är det som händer?