torsdag 19 maj 2022

Kan ett svenskt hus verkligen ruva på WC och djupborrat vatten?

Det finns många som har problem med språk – både de främmande och modersmålet. Häromdan passerade jag tre flickor i tonåren. Av utseendet och klädseln att döma hade de inte svenskt ursprung. Sinsemellan talade de ett språk som jag vill kalla influerarsvenska.

Vanligen är det unga tjejer som använder en sådan, men även en och annan kille. ”Språket” låter riktigt larvigt men det ser ju ändå alltid ut som om de har utbyte av varandra när de pratar. Men man funderar över hur det går med dessa barns modersmål. Och den svenska de förhoppningsvis får till sig via skola och viktiga samhällsinstitutioner.

Jag förväntar mig även ett bra språkbruk från (exempelvis) mäklare. En sån skrev så här ”…huset är modernare och ruvar på såväl WC, djupborrat vatten och fiberanslutning”. Ruvar på WC och djupborrat vatten?

En politiker i en liten kuststad sa: ”Vi står med ett snart slutfört startskott på exploateringen av norra hamnen”.

Värre än värst är det när journalisters språk fallerar. Om ett program i P1:s Medierna stod denna rubrik på SR:s hemsida: BBC testströp tillgången för deras belackare
Det är så ofta problem med ”sin” och ”deras” att man själv börjar vackla. Och är ”belackare” ett bra ordval? Det hela handlade om människor som inte ville betala för nyhetstjänster. Belackare betyder smädare och hånare.

Det finns rätt många i min egen åldersgrupp som säger sig ha blivit osäkra på ”vad det egentligen heter”. Men det är bara att vända sig till landets språkvårdare som (de flesta av dem) anser att det mesta går.