onsdag 15 juni 2022

Bloggen gräver djupt och finner allehanda påverkan från WOW

Ständigt dessa mea culpor! Och påminnelser om hur grova ens generaliseringar kan vara. Knappt hade jag plitat ner gårdagens litania om de människor som låter världen gå åt skogen till musik och underhållning förrän en ung person, betydligt yngre än mig (jag, för den som vill), ägnar dataspelet World of Warcraft en obs-essä i P1.

WOW, som det kallas, har haft (nu kommer en underdrift) många spelare världen över och blev tidigt känt för sin ”snygga grafik”. Det hade även en mängd fördelar på något man kan kalla umgängesplanet. Spelare slöt sig samman i gillen, ”en form av föreningar”, som den unge essäisten sa, och vidare talade sig varm för samvaron i spelet, skapat av tunga pengaintressen, förstås. Essän berörde även mobbning och andra, ännu värre effekter. Bl a drogs slutsatser om ”en verksamhet som kommit att likna detta datorspel”, nämligen "krigföringen som i allt större utsträckning utkämpas med drönare och andra fjärrstyrda robotar”.

Här tänkte jag YES! Som svensken gärna gör, en ungdom som talar om påverkan från WOW med en intensitet och hopvävningslusta och som inte står undertecknad långt efter!

Men för att bloggen inte ska rosta igen språkmässigt kommer här en rad ur en blaska, där en intervjuad person – i ett helt annat sammanhang – säger: För Sverige handlar det om att "dig deep". Nu kommer ett avslöjande: ”dig deep” har en svensk motsvarighet, ”gräva djupt”.

”Tänk så det kan bli. Och just i dag”, som kompisens bror T brukade säga.